tankeström i duschen

Skit händer. För alla människor. Skillnaden är bara på vilket sätt det påverkar oss och hur vi väljer att hantera det. Det är det som gör oss till olika individer. Hur vi väljer att ta oss igenom vissa situationer. Våra värderingar.

Man kan inte jämföra olika händelser eller problem och vad dom betyder för oss. Någon kanske förlorar en förälder. Någon kanske har problem med kärleken. Man kan inte bagatellisera andras problem och anse att man har det värre. För det kanske känns precis likadant för den som förlorar en förälder som för den som inte hittar kärleken. Samma smärta. Samma frustration. Samma sorg.

En kille sa en gång till mig att jag inte visste något om livet. För att jag inte hade haft problem med min uppväxt. Att jag inte kunde prata med honom om mina problem eftersom han hade haft det så mycket värre.
Visst jag kanske inte har blivit slagen av mina föräldrar eller blivit mobbad i skolan. Men det betyder inte att jag inte har haft några problem eller att mitt liv har varit en dans på rosor. Skillnaden är kanske bara hur vi tacklar problemen. Jag låter inte det som varit förstöra min framtid. Jag försöker lära av det.

Sen kan jag absolut inte säga att jag vet mycket om livet. Det är svårt att göra det när man är nitton år. Men jag försöker verkligen. Jag respekterar oftast andras åsikter och försöker se allt på olika sätt, ur olika synvinklar. Även om jag oftast anser att jag har rätt så är jag inte helt omöjlig. Jag ändrar åsikt när jag känner att jag blir överbevisad. Men jag tycker även att det är viktigt att man står för vad man tror på.

Och ingen är perfekt. Alla gör misstag. Jag uppför mig verkligen inte som en mönstermänniska. Men jag tror att det med är viktigt. Att man tänjer lite på gränserna. Tänker utanför ramarna. Gör misstag. Lär av dom.

Att vara människa är svårt nog som det är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0