ar yo takin to me?

Eftersom jag är en disney-maniac (fanns det inte ett program när man var yngre som hette maniacs, eller har jag drömt det?) så kan jag få för mig att youtuba små snuttar av disneyfilmer när jag inte vet vad jag ska hitta på. Som så här sent på kvällen. Varför jag inte bara sätter på en hel disneyfilm och tittar på, förstår inte ens jag, men så här är det. Jag är lite konstig och det kan jag leva med.
Och varför jag tycker att disney är så fantastiskt tänker jag inte ens gå in på just nu. Men det finns få saker jag försvarar så intensivt som disney. Det skulle kanske kunna vara Mr Darcy. Eller min bror.

Hur som helst. Jag bara undrar. Varför pratar inte alla djur i disneyfilmer. Okej när liksom hela filmerna baseras på att en historia berättas ur ett djurs ögon. Tänk Lejonkungen eller Robin Hood. Där är ju djuren istället för människorna kan man säga. Men i vissa andra filmer har disney gått wild and crazy och blandat talande djur med stumma djur lite hipp som happ.

Jag tänkte just peka på det underbara exemplet Aladdin där Abu och Raja (Apan och Tigern) inte snackar, medan Jago (pappegojan) gör det. Tills jag, kom på att Jago är, just det, en pappegoja. Och därför kan prata. Um. Hoppsan. Men jag låter mig inte besegras för det utan går vidare till ett annat exempel.

Lilla sjöjungfrun. Sebastian (krabban) pratar, Blunder (Ariels firrevän) pratar. Men gör alla andra små havskreatur det. Nej. Vissa verkar kunna sjunga iallafall. Men hajen tillexempel. Den bara morrar. Och bits. Inga välformulerade meningar där inte.

Pocahontas. Inte ett enda snackande djur så långt ögat ser. Därimot ett talande träd. Men det är faktiskt inte riktigt samma sak.

Askungen. Talande möss men kvittrande fåglar. Högst förvirrande. 

Pinocchio. En syrsa som pratar. Okej att han tituleras samvete med. Men det har inte med saken att göra. Den stackars kissen jamar som kissar ska, och fisken bara simmar runt.  Valen bara morrar och är skrämmande.

Måste bara göra en liten avstickare här och säga att något i den filmen som är skrämmande på allvar, är när träpojkens "vänner" blir förvandlade till åsnor. The Exorcism of Emily Rose, släng dig i väggen. Detta är läskigt på riktigt. Men hrrm.

Ringaren i Notredame. Inga talande djur där heller. Men talande stenfigurer. Fortfarande inte samma sak.

Alltså. Detta är inget stort problem för mig egentligen. Men det är sånt här jag tänker på när det är natt. Dom talande och icke-talande djuren i Disney. Och så tänkte jag lite på indianer. Men det behöver vi inte ta nu. 



Okej. Jag har kollat upp det. Efter viss research kom jag fram till att programmet fanns. Men det hette inte maniacs utan animaniacs. Nästan rätt iallafall. Så jag hade inte drömt det. Eller så har jag det och drömde nu att jag hade researchat det. Eller så är allt en dröm. Är jag vaken? *pet pet* ja det är jag.
Jag går och lägger mig nu. Min hjärna är tydligen mos.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0