Chocoholic nomore

Okej. Jag behöver hjälp. Jag har förätit mig på choklad! Och det är för mig en liten katastrof. På mer sätt än ett.
Låt mig berätta. 

Ni förstår, varje söndag när jag kör runt över halva Sverige i min stora jobbarbil, så har jag med mig en Coca Cola och en liten chokladbit. Hemskt osunt, jag vet, men annars överlever jag inte. Jag tvärsomnar. Som en mycket mycket liten fisk på väldigt väldigt mycket sömnmedel. Och sova i kombination med åka bil är som bekant ingen bra matchning. Det kan gå ganska illa. 
Och nu på senare tider ha jag ju, som sagt, förätit mig lite på choklad. Så nu har jag inget som kan hålla mig vaken på i bilen längre. Alltså jag har ju colan. Det är ju lite som mitt livselexir eftersom jag är för mesig för kaffe ( har verkligen försökt lära mig dricka det men det går bara inte) så det ger jag väl förmodligen aldrig upp. Men det räcker inte riktigt. För colan fyller mig kanske på koffein, men den gör mig inte mindre hungrig. Och när jag är hungrig blir jag trött. Alltså är vi tillbaka vid problemet.

Så idag i affären så spanade jag runt lite efter alternativ till den där chokladbiten. Gick runt och kände efter lite vad jag var sugen på. Kom fram till att jag var sugen på kött. Men en köttbit är hemskt opraktiskt att sitta och tugga på i bilen. Så därför blev det mitt andrahandsval. Tacochips.
Jag tyckte att jag var smart. Tacochips lixom. Gjorda på majs. Kladdar inte ner mig eller bilen. Är fanatiskt gott och kanske om man har tur iallafall lite nyttigt (försökte jag intala mig). Det har ju ändå varit grönsak en gång i tiden så så illa kan det ju inte vara.
En av dom små  detaljerna jag missade, var dock att påsen är infernaliskt trång och jag fastnade ideligen med handen när jag skulle ta några chips.
Att fastna med handen i en påse är inte så himla bra när man gör vad som helst, och ännu mindre bra när man kör bil. Så det var ju ett ganska givet problem.
Sen så glömde jag också att man blir extemt törstig av tacochips. Dom är förbaskat salta. Så jag öste i mig cola i samma hastighet som en uttrokad älg och blev därför, logiskt nog, mycket kissnödig. Att kissa på min jobbtur är inte att tänka på. Det har man verkligen inte tid med. Så där satt jag i fyra timmar och var kissnödig. Inte skönt.

Passande nog väljer min kropp att stöta bort choklad just nu, då jag har kanske 500g choklad jag fått av diverse folk vars uppgift verkar vara att orsaka mig en blodpropp.
Titt som tätt har det hänt att jag har tagit en av chokladbitarna, för att jag faktiskt har varit sugen. Börjat käka lite på den. Upptäckt att det inte alls är så gott, och ger mig samma njutning som förut. Men ändå fortsatt tugga i mig den för att det någonstans i bakhuvudet finns en röst som säger att jag mår bra av det.
För så är det. Eller var det. Även om min kropp kanske inte mådde helbra av det så mådde banne mig mitt psyke prima. Min kropp var lixom fenomenal på att suga upp varenda endorfin i chokladen och sen skicka det rakt i mitt lyckocenter i hjärnan. Det är förbaskat eländigt att det inte funkar längre. Det saknar jag verkligen.

Det jag egentligen försöker säga är alltså att jag skulle behöva ett bra alternativ till min chokladbit. Det ska vara gott, relativt nyttig, kladdfritt och lätt att öppna och äta. Plus att det ska stilla min hunger och ge mig snabb energi. Sådetså.

Kommentarer
Postat av: Ellen

Vindruvor!

2009-02-23 @ 16:46:39
URL: http://ellenfilippamaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0